2011. március 9., szerda

Szörnyek mindenhol



Christopher Dell: Szörnyek könyve avagy a képzelet állatkertje


Elolvastam: 2011. március 9.

Christopher Dell könyve egy gyönyörű összefoglaló az emberiség fantáziájának félelmetes lényeiről, melyek csodálatos módon minden földrészen, minden korban, minden kultúrában megjelennek ott, ahova az ember betette a lábát. Szörnyeink velünk tartanak, mindenhova követnek bennünket, és mi semmit sem tehetünk ellenük.
A könyv egymás után felsorolja a különböző szörnyfajtákat (úgy, mint démonok, sárkányok, vízi szörnyek, mágikus szörnyek és a többi) és egy csomó-csomó szép műalkotást is mutat róluk, illetve összefoglalja főbb ismertető jegyeiket. Tudtad például, hogy nem csak gonosz, hanem védelmező szörnyekkel is összetalálkozhatunk az éjszaka sötétjében?Vagy, hogy miféle szerzet a kappa? Vagy azt hogy a sellők sem kezdték valami fényesen a karrierjüket és tulajdonképpen szörny-szerepben jelentek meg először a színen?
A könyv borítója stílusosan SZÜRNYű színű, ám  nekem mégis tetszik - igaz a képen nem látszik, de pikkelyszerű a felülete - szerintem eredeti ötlet.



Nekem tetszik ez a könyv, szívesen nézegettem a képeket, felkeltette az érdeklődésemet a lények iránt, de sajnos elég kevés leírás tartozik a képekhez, alig pár mondat egy-egy szörnyfajtáról, nagyon érintőlegesen említi a legtöbb képzeletbeli ijesztgetőt. Az érdeklődés felkeltésére nagyon jó, végiglapozgatni - lehetőleg elalvás előtt, de ki lehetne bővíteni több információval szerintem, mert így felületes.







"Az emberi fantázia minden képzeletet felülmúló fantasztikus és bizarr teremtményeinek gyűjteménye.
Írta és a képeket válogatta Christopher Dell művészettörténész, London
Szörnyetegek már az ókori görögök képzeletében léteztek. Azóta minden egyes kultúra létrehozta a maga szörnyeit, s minél többet tudunk meg róluk, annál lenyűgözőbbek lesznek. Képzeletünket benépesítették a farkasemberek, kutyafejű istenek, földönkívüliek, trollok, óriások, ördögök, démonok, vámpírok. A szörnyekről szóló legendák, különleges szokásaik és étrendjük, sebezhetőségük módozatai mára elképesztő sokféleséget alkotnak. Vajon mit árul el az emberről az, hogy ilyen lényekkel népesítette be képzeletvilágát? Miként maradhattak meg tudatunkban évezredeken át, s miért ennyire egyetemes az elterjedésük?
Az egyik lehetséges magyarázat szerint a szörnyeket a lényünk legmélyén rejlő egyetemes természetfeletti érzék hívta életre, az emberi elme szülte. Könyvünk képzőművészeti alkotásokon keresztül mutatja be a különböző korok, földrészek, kultúrák szörnyábrázolásait."

8/10

Eredeti cím: Monsters - A Bestiary of the Bizarre
Fordította: Árokszállásy Zoltán
Kiadó: Corvina Kiadó
Kiadás éve: 2010
Oldalak száma: 192

2 megjegyzés:

  1. Ezt már én is nézegettem, még amikor megjelent, de aztán csak várólistára került. A borítója olyan jó, még a színe is.:)

    VálaszTörlés
  2. Tényleg szép könyv, nekem is tetszett!

    VálaszTörlés

Kíváncsian várom a gondolatodat!