2013. május 3., péntek

Anya születik



Daniel Stern: Anya születik

Arról, hogyan változtatja meg az anyaság átélése örökre az embert?


Daniel Stern világhírű pszichológus, a feleségével (főként) babákat és édesanyákat tanulmányoz (egyébként a pszichoanalítikus is). Híres könyve, az Egy baba naplója címmel jelent meg nálunk, a babák fejlődését, érzelemvilágát, hétköznapi nyelven "értelmük nyiladozását" segít megérteni.
Ennek kiegészítője az anya részéről e a könyv, mely az anyai érzelemvilág megszületéséről szól. Arról, hogyan is lényegül át az ember nőből anyává, mi játszódik le benne a várandóság és a szülés során és az azt követő hónapokban, években. 
Rengeteg olyan gondolatot és érzést leír, amit én magam is átéltem, és tudom, hogy számos anyuka még körülöttem, de ezekről valahogy senki sem beszél. Mert olyan természetes mindez, végig sem gondoljuk, hogy alapjaiban változunk meg a kis lény születésével. 
Nyilvánvalóan tudjuk, hogy az anyaság érzése nem feltétlen abban a pillanatban kezdődik, amikor felsír a csöppség, hanem ez egy hosszú folyamat, mely a várandósággal kezdődik és soha nem ér véget. Különbözőképpen éljük meg már a babavárást is, és ez persze nagyban függ az otthonról hozott mintától és persze a saját édesanyánkkal való kapcsolatunktól.
Az egyik legérdekesebb, amiről írt és amin eddig nem is gondolkodtam, az az újdonsült anyuka saját anyjával és apjával való megváltozott érzelmi élete és viszonya... Illetve az a tény, hogy a fiatal anyáknak valahogy szükségük van a más anyák általi pozitív megerősítésre, hogy igen, jól csinálják, amit csinálnak. (Most kövezzen meg ezért engem bárki, ez tény. Sokan mondják, hogy mindent és mindenkit le****, akkor ők lesznek azok pl., akik ilyen-olyan könyveket, blogokat bújnak. De milyen jó érzés is, amikor nagyon nehéz helyzetben vagytok a kicsivel és a játszin egy anyuka azt mondja, "igen, mi is így voltunk egy éve, nekem is nehéz volt, én is hasonlóan csináltam, mint Te, és sikeresen túljutottunk rajta" - szerintem mindenki újult erővel veti bele magát a feladatokba).
És persze hangsúlyozza az anyai ösztönök alakulását és fontosságát, amivel teljesen egyet értek, hiszen működnek, vannak és segítenek - sokszor mégsem merünk rájuk hallgatni.
Összességében nincs ebben a könyvben sok eget rengető újdonság, mégis jó kis összefoglaló az anyává válás rögös útjáról - érthető, hétköznapi nyelven.


8/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kíváncsian várom a gondolatodat!