2011. január 14., péntek

Vihar-sziget



Dennis Lehane: Vihar-sziget

Elolvastam: 2011. január 12.



Dennis Lehane nálam a Vihar-szigettel debütált, és megint olyan szerencsés vagyok, hogy nem láttam korábban a filmet, pedig emlékszem is arra, amikor megjelent, elég nagy siker lett rögtön. 
A könyv két borítóval jelent meg, az egyiken a filmből kivágott kép található, az nem igazán tetszett, a másik viszont igazán klassz, sötét, misztikus, borús. Csak ezt tudtam elképzelni: éjszaka, eső, vihar és félelem.
A Vihar-sziget (vagy Viharsziget) szerintem egy krimi-thriller, amiben van nyomozgatás, titkok és titokzatosság, összekavarodás, bonyodalom, cseppnyi orvostudomány. Egy szigeten játszódik Amerikában, ahol az ötvenes években egy pszichiátriai intézetet létesítettek, méghozzá a legveszedelmesebb elmebetegek részére: a komoly bűnelkövetőknek. 
És persze eltűnik itt az egyik roppant veszélyes beteg, és főhősünk, Teddy rendőrbíró kapja azt a hálás szerepet, hogy nyomozgasson az ügyben. Közben összeesküvéseket sejt meg, titkos kísérletekről hall, már nem is tudjuk, hogy ki kicsoda és mi a szerepe a gubancban. Azt gondolom, mindvégig egy nagyon izgalmas, filmszerű nyomozásban vehetünk részt, biztos, hogy klassz filmet csináltak belőle (mintha arra íródott volna!). 
Nem akarom lelőni a poént, de annyit elárulok, hogy azért én elég sok hasonló filmet és sorozatot láttam az évek folyamán, így elég fifikás lettem ahhoz, hogy számomra nem volt akkora nagy a csattanó. Ráadásul a legvégén össze is zavarodtam, hogy akkor most pontosan mivel is zártuk le ezt az egészet.... Nem tudom biztosan, hogy tudom-e :) 
A hangulata sötét, nyomott, mint egy jó thrillerhez illik, a fordulatok egymást követik, nagyon kell szorítani a madzag végét, hogy képben legyünk. 
Kedvenc karakterem nincsen. Persze mindenki egy kicsit fura, mismásolós, különc, úgyhogy ezért. 
Öszességében a hasonló sztorikat kicsit jobban szeretem filmben, de első ilyen könyvélményként elmondhatom, hogy ez is tetszett. Szívesen olvastam, ha mondhatom így, jól szórakoztam. Tetszett.
De a filmet meg fogom nézni!

"1954 nyarán Teddy Daniels szövetségi rendőrbíró és újonnan kinevezett társa, Chuck Aule megérkezik a Viharszigetre, melyen egyedül az Ashecliffe Elmegyógyintézet áll. Feladatuk, hogy nyomára bukkanjanak az egyik ápoltnak, aki egykor szörnyű bűnöket követett el, és most titokzatos módon tűnt el a bezárt cellájából. A rejtélyek és a megválaszolandó kérdések azonban egyre sokasodnak. Hogyan szökhetett meg valaki a zárkájából, és hol rejtőzhetett el a kietlen szigeten? Ki hagyja hátra a titokzatos üzeneteket a nyomozóknak? Mi történik valójában a hírhedt C Részlegben? Miért veszi körül az üresnek tűnő világítótornyot elektromos kerítés, és mit keresnek ott őrök? Minél közelebb kerülnek a nyomozók a titokhoz, annál inkább úgy érzik, a megoldás folyamatosan kicsúszik a kezeik közül. Vajon csak képzelik, vagy tényleg mindenki az őrületbe akarja kergetni őket? Teddy Daniels egyre elszántabban keresi a megoldást, de minduntalan falakba, nyomasztó titkokba és hazugságokba ütközik. A végső igazságért pedig talán mindent fel kell áldoznia.
Dennis Lehane 1966-ban született Dorchesterben, Massachusetts államban. Lehane mindig tudta, hogy író akar lenni: első regényét még egyetemi évei alatt írta. Számtalan átírás után 1994-ben jelent meg Egy pohárral a háború előtt című regénye, főszerepben Angie Gennaro és Patrick Kenzie magándetektívekkel. A könyvért az Amerikai Krimiírók Szövetsége odaítélte neki a Shamus-díjat. A bostoni magánnyomozók főszereplésével további 4 regényt írt: Sötétség, fogd meg a kezem; Sacred; Gone, Baby, Gone; Prayers for Rain. Eddigi legnagyobb sikerű könyve, a Titokzatos folyó 2001-ben látott napvilágot. A 2003-ban született Viharsziget című regényének filmváltozatát Martin Scorsese rendezte, a filmet 2010 elején mutatták be. Legutóbbi regénye Any Given Day címmel 2008-ban jelent meg Amerikában, osztatlan sikert aratva a kritikusok és az olvasók körében."


9/10

6 megjegyzés:

  1. Én a filmet láttam, tetszett, így -egyértelmű- nem vonz a könyv, mivel ismerem a tartalmat. Bár a film végét nem értettem, így feltettem a Férjemnek a szokásos kérdéseimet, amivel az őrületbe tudom kergetni :).
    A végébe majd egyszer belelesek, hogy tisztuljon a kép.

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsi vagyok, Neked kitisztul-e :) Akkor majd avass be engem is!

    VálaszTörlés
  3. azt hiszem, arra várhatunk :D

    VálaszTörlés
  4. Én imádom Lehane-t, az Angie - Genarro könyvei is nagyon jók, érdemes azokat is kipróbálni, szerintem.:)
    De mi baj a végével? Szerintem elég egyértelmű, bár nagyon falhozvágós, és felejthetetlen...

    VálaszTörlés
  5. általában egyértelmű sokak számára sok minden, csak éppen nekem nem.
    Elég sok filmen agyalok, mert nem fogom fel a látottakat.
    Ha olvastam volna, lehetséges, hogy jobban megértettem volna.
    na, ilyen vagyok :D

    VálaszTörlés
  6. Hű... nem bírtam a filmet végignézni :) A könyv jobb volt.

    VálaszTörlés

Kíváncsian várom a gondolatodat!