2014. január 20., hétfő

A virradat ígérete




"Vége. Kiürült a part, egyedül vagyok, fekszem a 
Big Sur homokján, mozdulatlanul, ott, ahová ledőltem."


Romain Gary: A virradat ígérete



Romain Gary neve az Előttem az élet című könyv kapcsán lett számomra ismerős, pedig ezt a Goncourt-díjas kötetet Emile Ajar álnéven írta. Amikor olvastam a kis Momo történetét, nagyon nagy hatással volt rám, és utánanéztem a mű eredetének. Ekkor bukkantam Romain Gary nevére, aki az Ajar mellett számtalan írói álnéven publikált. Már akkor elgondolkodtam azon, hogy vajon mi vezetett idáig, vajon miért nem tudta soha, hogy ő pontosan kicsoda...

A virradat ígérete Romain Kacew (Gary) önéletrajzi ihletésű könyve. Olvasás közben nehezen lehet szétválasztani a fikciót a valóságtól, ám a wikipediát segítségül hívva kiderül, hogy az események nagy része igaz. A történet, Romuska életének középpontjában édesanyja áll - mint mindannyiunkéban. Az édesanya, aki egy soha be nem futott orosz zsidó színésznő, akinek rengeteg titka felemészti a kis Romuska múltját. Az édesanya, aki már fia születése pillanatában tudja, hogy az ő Romuskája többre hivatott, mint bárki más, az ő Romuskája megvalósítja a szertefoszlott álmokat. Romuska egy ígéret. Romuska francia diplomata lesz, Romuska Nobel-díjas író lesz, Romuska magas rangú francia háborús hős, a haza megmentője lesz, Romuskáért bomlani fognak a nők...
És közben Romuska már nyolc éves korában alig tud talpon maradni édesanyja álmainak és terveinek súlya alatt. 
A virradat ígérete írásakor Romain Gary már meglett, középkorú férfi. Gyermekkora örök nyomot hagy a lelkében, pedig középkorú férfiként francia diplomata, kitüntetett világháború pilóta, és nem Nobel-díjas ugyan, ám Goncourt-díjas író. Élete mégsem egy boldog élet története, a vége pedig (életrajzát olvasva) különösen nem.

Ez a könyv nagy hatással volt rám, hiszen egy érdekes, megbetegítő és mérgező anyatípust jelenít meg az önéletrajzba ágyazottan. Átértékeltem magamban Momo történetét és helyére tettem Romain Gary millió álnevét is.

Igazi lélektani csemege, csak ajánlani tudom.



10**/10

-->

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kíváncsian várom a gondolatodat!