2010. április 5., hétfő

Fannie Flagg: Sült zöld paradicsom


Elolvastam: 2010. április 5.

Az első igazán csajos könyv életemben. Már találkoztam a filmmel, is, de nem néztem meg, mert életem párja leszólta, hogy az szörnyű nagy baromság...  Na kíváncsi vagyok én arra, hiszen a könyv nagyon-nagyon tetszett!
Pedig mindösszesen 500 forintért vettem egy leárazáson egy olyan boltban, ami mindösszesen 3 hétig működött (az azért elég szomorú, hogy bezár egy olyan bolt, ahol ilyen könyvet adnak 500 Ft-ért!).
A könyv eleje kicsit döcögősen indult részemről, mert beletelt pár oldalba, amíg összeállt a kép, hogy ki kicsoda, mikor hol járunk és persze átvettem a hangulatot. Persze ugrándozunk az időben, meg egy kicsit ismerős is az öregek otthonában csücsülő nénike visszaemlékezése a gyönyörű fiatalkorra... sok ilyen filmet láttunk már. De ez semmit sem von le az egész értékéből. 


Ninny, az öreg asszony a Rózsaterasz öregek otthonában, összetalálkozik és hamar össze is barátkozik a középkorú Evelynnel. Evelyn szenved a menopauzától, szenved az önértékelési gondjaitól, szenved a túlsúlytól, szenved a házasságában, szenved az élettől. És egy 86 éves öreglány megtanítja neki, hogyan kell boldognak lenni, élvezni mindazt, ami megadatott neki. És közben elmeséli élete történetét, ami nagyrészt az alabamai Whistle Stop nevű porlepte kisvároskában, egy összeszokott, kedves kis közösségben telt, mindaddig, amíg meg nem szüntették a vasútvonalat. A városka minden tagjának megvan a maga szerepe a város életében, a mindentudó postáskisasszony egyben a város újságírója, humoros, saját magánéletét sem kímélű újságcikkei üdítően bújnak meg a fejezetek között. És a két kávézótulajdonos: Ruth és Idgie, kapcsolatuk számomra kicsit homályos maradt, én azt szűrtem le, hogy érzelmeik szerelem-színezetűek.. És persze a négerek, akik az értelmetlen fajgyűlölettől szenvednek, miközben ugyanolyan - még sokszor igazhitűbb emberek, mint a fehérek. És a sok-sok epizód, minden fontosabb városlakó életének meghatározó mozzanati, ahogyan azok Ninny emlékeiben megőrződtek: tragédiák, boldog pillanatok, vicces szituációk, szerelem, szenvedés, temetés, születés.... minden, ami az élet része.


Részleteiben ismert történet innen-onnan különböző filmekből, mégis több, mégis van benne plussz, ami miatt nagyon kellemes olvasmány, és bátran ajánlom mindenkinek, aki szereti az édeskés, habkönnyű, mégis tartalmas, humoros, ízig-vérig amerikai olvasmányokat. Ja, és persze csipetnyi meglepetés található a könyv végén!


9/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kíváncsian várom a gondolatodat!